Sep 142016

2016-09-09-x-2000-1

Med X 2000 til Stocholm halvmarathon

Da jeg skulle bestille reise til Stockholm halvmarathon så jeg samtidig tilfeldigvis reklame for hurtig tog fra Oslo til Stockholm. Jeg bestemte meg for å prøve å ta tog og bestilte billetter Oslo – Stockholm tur/retur. Det kom på i overkant kr. 600. Det er mindre enn flytog til Gardermoen og flytog fra Arlanda og inn til Stockholm ville kostet. Jeg slapp også å ta tog opp til Gardermoen, stå i innsjekkingskø, stå i kø for å gå ombord på flyet, stå i kø for å hente bagasje, og så vente på tog inn til Stockholm. Jeg kunne sette meg i toget på Oslo S., sitte i ro i fem timer og gå av toget og gå  til hotellet som lå ved jernbanestasjonen. Jeg har aldri tatt tiden det tar fra Oslo til Stockholm sentrum med fly, men antar at det neppe kan gjøres på mindre enn tre timer.

Fire uker før Stockholm halvmarathon pådro jeg meg en skade. Jeg har lenge trent kortinnervaller, men det har ikke gitt noen framgang. Etter råd fra trener prøvde jeg meg på langintervaller. Jeg startet med 8 x 800 meter med ett minutts pause mellom intervallene. Jeg hadde litt vondt i leggen etterpå. Dagen etterpå skulle jeg løpe 10 kilometer, men etter 8 kilometer fikk jeg sterke smerter i venstre legg og stoppet. Om morgenen dagen etter prøvde jeg å løpe etter bussen, men måtte gi opp etter 10 meter. Da skjønte jeg at jeg hadde pådratt meg et strekk. Det vil si at muskelfibre i leggen hadde blitt revet over. Jeg trente alternativt i to uker med blant annet Ellipse. Etter to uker startet jeg en gravis økning fra 4 kilometer første dag, til 17 kilometer en drøy uke senere.

Jeg var veldig spent på hvordan det ville gå i Stockholm, men det gikk greit. Mellom 11 og 13 kilometer hadde jeg vondt i leggen, og vurderte om jeg måtte bryte, men det var bare vondt og ikke smerter. Det ga seg etter 14 kilometer slik at jeg kunne fullføre løpet. Sluttiden ble på 1:56.29. Det hold til 3193 plass av 15 000 deltakere. Så selv om det var en dårlig tid for meg kom jeg i mål lenge før de fleste andre av deltakerne. Det var deltakere fra 88 nasjoner.

Jeg meldte meg på Stockholm halvmarathon 09. september 2017 da jeg hentet startnummer, og gleder meg til å løpe i Stockholm også neste år for 8. gang på rad.

Sorry, the comment form is closed at this time.